Jan Tjeerdsma zijn VW kever projecten
Vriezeveen Holland 0546-563347 voor al uw VW-onderdelen
LINKS NAAR ANDERE PAGINA'S
2006 Dagritje Verheul |
2007 Heeten oldtimerrit |
2007 Tractorpulling Lochem |
2008 Jan en Marco hun Marder |
2008 Keverfestival Budel |
Verhaal | Verhaal | Verhaal | ||
2008 Bruiloft Jan & Rolien |
2008 Het bruidsfeest |
2008 Tractor pulling Lochem |
2008 Platen voor Tiemens Epe |
2008 Rob zijn kever |
Verhaal | Verhaal | |||
2008 Steffie Kermis + Fiets |
2008 Verjaardag Stephanie |
|||
Verhaal | Verhaal | |||
BIOGRAFIE: |
Mijn vrachtauto met 3 assigeoplegger
Onze trots de Kever van Jan en Rolien
LAATSTE NIEUWS UIT BATHMEN
Restauratie van Rob zijn kever 24-10-08
Rob een collegaatje van mijn schoonvader Frans, die hij heeft leren kennen
via de VW-Keverclub, belde me om te vragen of het mogelijk was of ik wat
laswerk kon verrichten aan zijn kever uit 1956. Ik vroeg hem wat de bedoeling
was en maakte na een uitvoerig gesprek een afspraak met hem. Rob moest uit
Rotterdam komen en dat is natuurlijk een hele afstand. Bij aankomst namen we een
bak koffie en ik bekeek het probleem. Het waren voornamelijk de onderkant van de
deuren die wat aandacht nodig hadden. Rob had wat plaatwerk meegenomen zodat ik
in ieder geval nieuwe stukken in deuren kon zetten zonder zelf het nieuwe
plaatwerk te moeten zetten. Na wat denk- en meetwerk ging de haakse slijper
erin. Rob keek wel zo van "als dat maar goed gaat". Maar door het werk aan mijn
lowrider wist ik precies wat ik deed en was niet bang dat het verkeerd zou gaan.
De tijd verstreek en het bleek toch meer werk te zijn dan ik dacht. Dus Rob
moest nog een keer teug komen voor de laatste aanpassingen. Frans maakte wat
foto's van het geheel die jullie hieronder kunnen bekijken. Alle foto's staan in
een het fotoalbum
Aan het werk....... klik op ga naar het fotoalbum voor de rest van de
foto's
GETROUWD 08-08-08
Het was dan eindelijk zover.
We hadden besloten om op 08-08-08 in het huwelijk te treden. Al ruim van te
voren waren de nodige voorbereidingen getroffen en vandaag zouden de
inspanningen bezegeld worden men een trouwakte en een paar ringen. Ik had na
lang zoeken een echte Amerikaanse truck gehuurd om hem met Rolien en Steffie naar
het stadhuis te rijden. Opa Frans was gebombardeerd tot bruidsfotograaf.
Jongens, hij kan echt mooi foto's maken en het is ook zijn hobby of
beter gezegd passie maar deze trouwerij zal hij nooit vergeten. Frans had
voor een tijd geleden tegen de andere kids Johan en Ilona ja gezegd en bij
Harold en Hellen ook toegestemd. Dus kon hij tegen ons geen nee zeggen.
Rolien haar oude vriendinnetje Silvana, zou Rolien om 09:00 komen
kappen en ik zou me bij de buurtjes
op de Peter Mulderstraat om gaan kleden. Marijke een kennisje van Rolien wilde ook graag
foto's maken, dus was ook inmiddels gearriveerd. Het weer was zeer wisselvallig dus ik zag de hele bruidreportage met
argensogen tegemoet. De bedoeling was om rond 11:30 richting Deventer te
vertrekken om foto's te maken in het Singelpark. Bij aankomst in het park
parkeerde ik de mooi gepoetste kever op het grasveld, de zon stond hoog aan de hemel en de
eerste foto werden geschoten. Poeh dacht ik, zo gaat tie goed. Nadat ik de
kever op de parkeerplaats had gezet gingen we het park in om nog wat leuke
plaatjes te schieten. Op een bepaald werd mijn angst werkelijkheid er brak
stortbui los waar de honden geen brood van lusten en het water liep ons binnen
de kortste keren letterlijk uit de pijpen.
Gauw naar huis gebeld om te vragen of ze klaar konden staan met een föhn om ons
weer een beetje op kalefateren. De gehuurde Amerikaanse Peterbilt truck was
inmiddels ook gearriveerd en zo ging het richting het gemeentehuis van
Bathmen. Tijdens de huwelijks plechtigheid belde Johan vanuit Verweggistan wat natuurlijk enige emotie met zich meebracht. Na de huwelijks
voltrekking ging het met de truck richting de Oxersteeg om de rest van de fotoreportage met de truck af te maken. Ook hier begon het op een bepaald moment
opnieuw te regenen, zodat we besloten om terug te gaan naar Deventer. Aangekomen
bij het zaaltje, werd de bruidstaart aangesneden en genoten we van een heerlijk
stukje gebak. De stemming zat erin en nadat we het warm en koud buffet in onze
magen hadden. Begon het prachtige en gezellig feest dat tot in de kleine uurtjes
duurde.
Wij bedanken een ieder die bijgedragen heeft tot
dit onvergetelijke feest en wensen jullie veel plezier bij het kijken
van de
foto's. van de bruidsreportage en het
feest.
MARDER MODELAUTO 1:6 maart 2008
Het is nu 2008 en de kleine auto's zijn verruild voor het serieuze werk. Het
is is een koude dag in maart en wel tweede paasdag. In de krant stond dat het in
44 jaar niet zo koud was geweest tijdens de Pasen. Dat klopt wel want zo af en
toe hebben we natte sneeuw. Samen met Marco mijn trouwe kammeraadskie zijn we
van plan om vanmiddag eens flink te planken in de tijdelijke zandafgraving van
Holten. Ik heb mijn schoonvader gevraagd mee te gaan om een fotoreportage te
maken. Marco parkeert de 4 wiel drive boven op de zandbult en Frans zijn Volvo
langs de openbare weg. Wij lachen natuurlijk want we hadden verwacht dat hij zo
stom zou zijn om achter ons aan te rijden. Jammer hoor.... We laden beide auto's
uit en maken ze gereed voor een flink stukje "dirt-tracking" Het autootje van
Marco heeft in het begin wat problemen, maar na wat afstellingen gaat het een
stuk beter. We hebben plezier voor tien en crossen er lustig op los. Frans
schiet een groot aantal foto's en monteert ze als album die je, als je op
de grote foto klikt kunt zien.
Marder modelauto klik op de foto voor het album
Marder racing
Tractor Pulling Lochem 11 augustus 2007
In augustus ben ik met mijn schoonvader naar de Lochem/Barchem geweest,
daar is jaarlijks een super evenement. De NTTO was neergestreken in het
achterhoekse plaatsje om op twee banen de sleepwagens van katoen te geven. Op
baan 1 de specials en op baan 2 de rest van de deelnemers. Lochem is altijd een
zogenaamde "avond pull" deze begint om 17:00 uur tot +/- middernacht. Het weer
was goed en het publiek kwam in grote getalen op het spektakel af. De entree
bedroeg ook dit jaar 18 euro. We hadden broodjes en limo meegenomen dus ons kon
niets gebeuren. Het werd weer een super heet gevecht tussen de giganten. We
genoten van de stemming, geur en waanzinnig veel paardenkrachten. Dit jaar was
truck-pulling een primeur. De vrachtwagens deden dan ook niet onder voor de
tractoren. ook het hamburgertje smaakte dit jaar weer voortreffelijk. Frans
maakte nog een foto rapportage dus klik
hier als je de reportage wilt
bekijken. Meer foto kun je vinden op de webpagina van
Tractorpulling
Lochem
The Wispering Giant een van de beste trekkers
PROJECTEN
Het prille begin september 2002
Naar de spuiter oktober 2003
Terug van de spuiter oktober 2003
2002
Mijn naam is Jan Tjeerdsma, ik ben in 2002 begonnen met het opbouwen van een
custom VWkever. Het casco heb ik kunnen aanschaffen via een collega die bij
Rouweler beton werkt in Enter. Als het goed is zitten alle onderdelen erbij
zodat ik straks niet veel ellende krijg bij het afbouwen. De carrosserie moet
nog wel een stevig beurt hebben maar dan is hij weer zo goed als nieuw en kunnen
we met het spuitwerk en de afbouw beginnen. De 1800 cc VW-Golf motor loopt en
maakt geen vreemde geluiden dus daar zal de afbouw niet aan liggen.
2003
Het begint er al op te lijken, ik ben nu bezig de bedrading te installeren, de
spuiter heeft er zijn uiterste best op gedaan,
Ik ben uiterst tevreden over het resultaat. Maar er zit nog wel een tijdje werk
aan voor ik er mee kan rijden De kever staat nu inmiddels in een loods in
Bathmen zodat Jan er wat makkelijker aan kan sleutelen. De bedrading begint
vormen aan te nemen en het spuitwerk is nu klaar. De motor is opgebouwd dus al
met al wordt het langzaam een auto.
Het eindresultaat van het keverproject "Cool runnings" 25-09-2004
He, die Frans...de kever is bijna klaar riep Jan zou jij wat foto's op de website willen plaatsen vroeg Jan. Natuurlijk wil ik dat m'n jongen. Wij naar Bathmen waar de kever staat glimmen en Frans maar fotograferen. Jan heeft in zijn vakantie bergen verzet om zijn keverproject "cool runnings" te voltooien. Nou het eindresultaat mag er naar zijn. Allen het schuifdak moet nog worden geplaatst en dan hij is zo goed als af.
Helaas waren er wat problemen met de Golf motor, ik kon de koeling niet goed krijgen. Nu heb ik hem daarom vervangen door een normale 1300 VW motor, Na een grondige onderhoudsbeurt een stuk betrouwbaarder. Bijv. de acceleratiesproeier zat verstopt dus carburateur eraf gesloopt en volledig uit elkaar gehaald. Wat een rommel zat er in zeg. Ik wilde wel geloven dat hij niet meer stationair wilde draaien. De bedrading was ook nog even een zoekplaatje maar ook dat is voor elkaar. De APK keuring is na wat probleempjes gelukkig achter de rug dus ik kan met een gerust hart sturen. Natuurlijk blijf je altijd knutselen aan zo'n auto. Maar ik heb er veel schik van.
Het is nu 2008 en inmiddels rij ik alweer een aantal jaren met de kever en ik moet zeggen het bevalt me nog altijd prima. Met de APK keuringen heeft hij altijd wel wat. Maar daar is het een hobby voor. De kever van Rolien loopt ook nog altijd als een spoortrein. We zijn er zelfs met de vouwwagen mee op vakantie geweest. Helaas ging er een fuseekogel kapot maar die was in no time en een beetje hulp weer gerepareerd.
Het eindresultaat eind 2004
Het VW-kever project voor de low-rider
Zo het ene project is klaar, dan kunnen we aan de volgende
beginnen. Via een website kon ik een Kever kopen in Amsterdam. De kever had 2
jaar in een garagebox gestaan. Mijn schoonvader eens gevraagd of mee wilde om te
kijken. De vraagprijs was 150 euro dus daar kan ik me geen bult aan vallen. De
garagebox ging open en daar stond hij/zij met platte bandjes en een lege accu.
Ik vroeg aan de eigenaar wanneer hij voor het laatst gelopen had. mmmmmm ik denk
zo'n 2 jaar geleden. Met veel moeite en pijn werd de kever uit zijn
"slaapverblijf" geduwd. De Volvo 460glt van mijn schoonvader er vlak naast en de
startkabels aangesloten. De lampjes gingen branden toen het sleuteltje werd
omgedraaid. De startmotor draaide rond, maar er kwam geen leven in. Wacht maar
even Jan zei mijn schoonvader, geef hem even een beetje tijd. Een tweede poging
werd gewaagd. Een grote rookwolk en....... hij/zij liep. En gelijk netjes op 4
cilinders. Dit
is met recht een kever riep Frans enthousiast. We bekeken de auto verder. Helaas
waren de remmen defect, dus een reparatie was zeker nodig. Hier en daar had "de
tand des tijds" aan de carrosserie geknaagd, maar niet dat je kon zeggen de
carrosserie is helemaal doorgerot (wat naderhand niet helemaal de juiste
conclusie bleek te zijn) . Mij schoonvader kan zien dat ik er zin in had.
Volgens mij kon hij het zien aan het puntje van mijn neus. We maakte een afspraak wanneer we de rode Baron
op konden halen. De week erna werd een autoambulance geregeld in Almelo en we
reden met z'n tweeën naar Amsterdam. De kever werd op de aanhanger gesjord
ondanks het slechte weer was de stemming uistekend. We brachten de kever naar Bathmen waar we hem van de autoambulance lieten lopen.
De kever werd nog even gestart zodat hij warm kon draaien. Helaas bleef de accu
in alle talen zwijgen. Die was overleden.... helaas. Maar de startkabels
brachten wederom uitkomst. 2 minuten later snorde het motortje weer dat het lust
was.
Auteur:
Jan Tjeerdsma
Bathmen 19-03-2005:
Het is zover. Jan is begonnen met de restauratie van Rolien haar VW-Kever. De
auto staat nu op bokken in de loods zodat het echte (las)werk kan beginnen. De
tand des tijds heeft bij nader inzicht toch wel geknaagd aan de carrosserie Jan.
Maar het laswerk valt te overzien. De ramen waren grotendeels verwijdert omdat
er toch wel wat roest onder de rubbers begint te ontstaan. Helaas zijn de
onderkanten van de deuren niet meer wat het had moeten zijn, dus daar worden
overzetstukken op gelast. De dorpels moeten ook worden vernieuwd, daar zit nog
een hoop werk in. Jan heeft er plezier in dat kun je aan alles merken. Met de
vraag wanneer wil je hem nu op de weg hebben antwoordt Jan ik denk na de zomer
vakantie. Motor en versnellingbak zijn 100% dus daar hoef ik me geen zorgen om
te maken. Het interieur heeft straks een vrouwenhand nodig dus dat is Rolien
haar pakkie an. De remmen moeten nagekeken worden en de hoofdremcilinder moet
worden gereviseerd. Spuit je hem zelf vraag ik Jan. Natuurlijk zegt hij en wel
weer in de zelfde rode kleurtje. Een paar mooie velgen eronder en klaar is Kees.
Ik hoop dat hij net zo mooi wordt als je eigen kever jongen zeg ik. Zeker weten
zegt Jan.
Auteur en foto's
Opa Frans
Bathmen 15-07-2007:
THE LOW-RIDER
Mijn nieuwste project
Zoals jullie weten heb ik een paar jaar geleden een kever gekocht die ik eiegenlijk voor mijn vrouw had bedoeld en op wilde knappen. Helaas bleek het chassis zo verrot dat ik er niets meer mee kon beginnen. Inmiddels heb ik voor Rolien een andere kever gekocht waar ze vreselijk gek mee is. Daardoor bleef het beestje netjes in de schuur staan en deed ik er eigenlijk niets meer mee. Via, via ben ik uiteindelijk aan een ander gaaf onderstel weten te komen en heb ik als eerste het hele technische gedeelte nagekeken en waar nodig onderdelen vervangen. Er zijn bijv. nieuwe kokerbalken gemonteerd en remleidingen vervangen. Mijn idee was om er een lowrider van te maken dus moest het dak een aantal centimeters zakken. Helaas komt heel wat bij kijken om de carrosserie weer passen te krijgen. Ik heb me met dit project een hele hoop laswerk, plaatwerk en paswerk op de hals gehaald, maar aldoende leert men en ik zou geen Rednex heten als ik dit project niet tot een goed einde zou brengen.
Word vervolgd.....
PASSIE... 2003
Jan zijn andere passie is miniatuur afstandbestuurbare auto's, daar heeft er
al wat van versleten. Maaaaarrrrrrrr hij repareert ze zelf. Zodat de kosten
binnen de perken blijven. Hij liet me even zien wat hij nu weer in elkaar gezet
had. 'Het lijkt net een echte rallyauto van Peugeot Jan' zeg ik. Toch, je kan
zeggen wat je wil, gaat er niets boven een benzinemotor. Wat een power zit er
in. Ik hoop voor je dat hij lang heel mag blijven zeg ik.
MARDER MODELAUTO 1:6 maart 2008
Het is nu 2008 en de kleine auto's zijn verruild voor het serieuze werk. Het is
is een koude dag in maart en wel tweede paasdag. In de krant stond dat het in 44
jaar niet zo koud was geweest tijdens de Pasen. Dat klopt wel want zo af en toe
hebben we natte sneeuw. Samen met Marco mijn trouwe kammeraadskie zijn we van
plan om vanmiddag eens flink te planken in de tijdelijke zandafgraving van
Holten. Ik heb mijn schoonvader gevraagd mee te gaan om een fotoreportage te
maken. Marco parkeert de 4 wiel drive boven op de zandbult en Frans zijn Volvo
langs de openbare weg. Wij lachen natuurlijk want we hadden verwacht dat hij zo
stom zou zijn om achter ons aan te rijden. Jammer hoor.... We laden beide auto's
uit en maken ze gereed voor een flink stukje "dirt-tracking" Het autootje van
Marco heeft in het begin wat problemen, maar na wat afstellingen gaat het een
stuk beter. We hebben plezier voor tien en crossen er lustig op los. Frans
schiet een groot aantal foto's en monteert ze als album die je, als je op
de grote foto klikt kunt zien.
Marder modelauto klik op de foto voor het album
Marder racing
Keverfestival Budel juni 2008
Op 14-15 en 16 juni 2008 werd het 25e kever festival georganiseerd in
Budel. Een uitgelezen kans om met de kever naar het mooie Brabantse dorp te
rijden. Jan zijn auto staat voor de keuring en is helaas op een paar kleine
puntjes afgewezen voor een nieuw formuliertje van goedkeuring. Tevens heeft hij
de avond voordat we naar Budel gaan de koppelingskabel aan gort getrapt. Dus zit
er niets anders op om met de Kever van Rolien naar Budel te rijden. Marco, de
maat van Jan is ook van de partij en zo gaan we met z'n vieren in de
"zieklepper" richting Budel. Het weer ziet er goed uit en de stemming zit erin.
Ook al is het achterin een beetje krap, Marco klaagt niet en ondergaat zijn
marteling met een scheef getrokken bekkie. Opa mag voorin zitten maar doordat de
verwarming niet helemaal uit kan wordt het langzaam erg warm in het vooronder.
De luchtgekoelde motor geeft toch nog behoorlijk wat hitte af. Om een uur of elf
komen we aan op het festivalterrein. Ondanks de drukte zijn we vrij vlot bij de
kassa en rekenen € 8.50 p/p af, wat ik persoonlijk een heel mooie prijs vind. We
krijgen een plaatsje aangewezen en gaan daarna het terrein op om de
internationale kraampje te bekijken. Jan koopt een nieuwe koppelingskabel en wat
leuke dingetjes voor de kever. Om een uur of een begint de hemel te betrekken en
een onweersbui kondigt zich met veel flitsen en herrie aan. We vluchten voor de
regen onder een net aangeschafte paraplu en het afdak van een van de kraampjes.
Na een tijdje zo gestaan te hebben, vinden we het toch raadzamer om naar de auto
te gaan en daar te wachten tot de regenbui over is. Frans belt even naar Cisca
en Michel want de buggy moet ook ergens op het terrein staan. Ciska is bij de
auto maar Michel is nergens te vinden. Als het eenmaal droog is besluiten
we om eerst even bij de buggy te gaan kijken. Helaas treffen we niemand aan en
Frans neemt een paar foto's. Het
verhaal van de Ruska buggy kunnen jullie elders op deze site vinden. Heel
langzaam begint het weer te regenen en het terrein wordt een grote modderpoel.
Om drie uur besluiten we om naar huis te gaan. Ondanks het slechte weer hebben
toch plezier gehad en hebben ook dit keer weer een hoop gezien. Na een beetje
slalommen kunnen we het inmiddels verzopen terrein af. 1 mazzel er wel. De
organisatie had overal rijplaten neergelegd dus konden de bezoekers ongeschonden
het terrein verlaten. Menig kevertje zal wel een wasbeurt nodig hebben na dit
bezoek aan Budel. Volgende keer beter zullen we maar denken.
Klik op de foto om het album te bekijken.
AIRBRUSH "REDNEX"
Al langere tijd doet Jan aan special painting, airbrush of wel paintbrushing.
Inmiddels heeft hij een groot aantal opdrachten gehad en heeft daardoor
een hoop bijgeleerd. Zijn creaties zijn top en veel truckers laten daarom ook
door Jan hun Truck verfraaien. Dus als jullie een opdracht voor hem hebben.
Mail dan even,
we maken het graag voor jullie in orde. Hieronder een aantal van zijn
opdrachten.
Een van mijn eerste opdrachten in 2002
Toch wel vooruitgang geboekt
To be continued.........
Klik op de foto's om ze te vergroten !
Links