Jan Tjeerdsma zijn VW kever projecten


                                

Vriezeveen Holland 0546-563347 voor al uw VW-onderdelen

LINKS NAAR ANDERE PAGINA'S
 

Transportbedrijf Verheul Twello  Gerben Buiter Transport
Cool runnings Jan zijn VW kever project  Keverclub Nederland
Het Kever-project  Kevershop Nederland
Jan zijn Special-Painting  Buggyclub Nederland
Lowrider mijn nieuwe project  
   


 

2006

Dagritje Verheul
2007

Heeten oldtimerrit
2007

Tractorpulling Lochem
2008
   
Jan en Marco hun Marder
2008

Keverfestival Budel
  Verhaal Verhaal Verhaal  
2008

Bruiloft Jan & Rolien
2008

Het bruidsfeest
2008

Tractor pulling Lochem
2008

Platen voor Tiemens Epe
2008

Rob zijn  kever
Verhaal Verhaal      
2008

Steffie Kermis + Fiets
2008

Verjaardag Stephanie
     
Verhaal Verhaal      
         

 


 

BIOGRAFIE:

Hallo mijn naam is Jan Tjeerdsma, ik ben geboren op 08-08-1968 en ben sinds kort getrouwd met Rolien Jansen op de Haar en samen hebben we een dochter met de naam Stephanie. We hebben een leuke woning in in het mooie Overijsselse Bathmen. Ik werk als vrachtwagenchauffeur bij de firma Verheul in Twello, waar ik veelal voor Tuinvisie bestratingen vervoer. Daarnaast ook wat zwaarder materiaal. Mijn Hobby's zijn Special Painting, Model auto's, vissen het restaureren en repareren van onze beide VW kevers.


Mijn vrachtauto met 3 assigeoplegger


Onze trots de Kever van Jan en Rolien



 


 

LAATSTE NIEUWS UIT BATHMEN

Restauratie van Rob zijn kever 24-10-08
Rob
een collegaatje van mijn schoonvader Frans, die hij heeft leren kennen via de VW-Keverclub,  belde me om te vragen of het mogelijk was of ik wat laswerk kon verrichten aan zijn kever uit 1956. Ik vroeg hem wat de bedoeling was en maakte na een uitvoerig gesprek een afspraak met hem. Rob moest uit Rotterdam komen en dat is natuurlijk een hele afstand. Bij aankomst namen we een bak koffie en ik bekeek het probleem. Het waren voornamelijk de onderkant van de deuren die wat aandacht nodig hadden. Rob had wat plaatwerk meegenomen zodat ik in ieder geval nieuwe stukken in deuren kon zetten zonder zelf het nieuwe plaatwerk te moeten zetten. Na wat denk- en meetwerk ging de haakse slijper erin. Rob keek wel zo van "als dat maar goed gaat". Maar door het werk aan mijn lowrider wist ik precies wat ik deed en was niet bang dat het verkeerd zou gaan. De tijd verstreek en het bleek toch meer werk te zijn dan ik dacht. Dus Rob moest nog een keer teug komen voor de laatste aanpassingen. Frans maakte wat foto's van het geheel die jullie hieronder kunnen bekijken. Alle foto's staan in een het fotoalbum

         
Aan het werk....... klik op ga naar het fotoalbum voor de rest van de foto's

 

Ga naar het album


GETROUWD 08-08-08

Het was dan eindelijk zover. We hadden besloten om op 08-08-08 in het huwelijk te treden. Al ruim van te voren waren de nodige voorbereidingen getroffen en vandaag zouden de inspanningen bezegeld worden men een trouwakte en een paar ringen. Ik had na lang zoeken een echte Amerikaanse truck gehuurd om hem met Rolien en Steffie naar het stadhuis te rijden. Opa Frans was gebombardeerd tot bruidsfotograaf. Jongens, hij kan echt mooi  foto's maken en het is ook zijn  hobby of beter gezegd passie maar deze trouwerij zal hij nooit vergeten. Frans had voor een tijd geleden tegen de andere kids Johan en Ilona ja gezegd en bij Harold en Hellen ook toegestemd. Dus kon hij tegen ons geen nee zeggen.  Rolien haar oude vriendinnetje Silvana, zou  Rolien om 09:00 komen kappen en ik zou me bij de buurtjes op de Peter Mulderstraat  om gaan kleden. Marijke een kennisje van Rolien wilde ook graag foto's maken, dus was ook inmiddels gearriveerd. Het weer was zeer wisselvallig dus ik zag de hele bruidreportage met argensogen  tegemoet. De bedoeling was om rond 11:30 richting Deventer te vertrekken om foto's te maken in het Singelpark. Bij aankomst in het park parkeerde ik de mooi gepoetste kever op het grasveld, de zon stond hoog aan de hemel en de eerste foto werden geschoten. Poeh dacht ik, zo gaat tie goed. Nadat ik de kever op de parkeerplaats had gezet gingen we het park in om nog wat leuke plaatjes  te schieten. Op een bepaald werd mijn angst werkelijkheid er brak stortbui los waar de honden geen brood van lusten en het water liep ons binnen de kortste keren letterlijk uit de pijpen. Gauw naar huis gebeld om te vragen of ze klaar konden staan met een föhn om ons weer een beetje op kalefateren. De gehuurde Amerikaanse Peterbilt truck was inmiddels ook gearriveerd en zo ging het richting het  gemeentehuis van Bathmen. Tijdens de huwelijks plechtigheid belde Johan vanuit Verweggistan wat natuurlijk enige emotie met zich meebracht. Na de huwelijks voltrekking ging het met de truck richting de Oxersteeg om de rest van de fotoreportage met de truck af te maken. Ook hier begon het op een bepaald moment opnieuw te regenen, zodat we besloten om terug te gaan naar Deventer. Aangekomen bij het zaaltje, werd de bruidstaart aangesneden en genoten we van een heerlijk stukje gebak. De stemming zat erin en nadat we het warm en koud buffet in onze magen hadden. Begon het prachtige en gezellig feest dat tot in de kleine uurtjes duurde.
 

Wij bedanken een ieder die bijgedragen heeft tot dit onvergetelijke feest en wensen jullie veel plezier bij het kijken
van de foto's. van de bruidsreportage en het feest.

 


MARDER MODELAUTO 1:6 maart 2008
Het is nu 2008 en de kleine auto's zijn verruild voor het serieuze werk. Het is is een koude dag in maart en wel tweede paasdag. In de krant stond dat het in 44 jaar niet zo koud was geweest tijdens de Pasen. Dat klopt wel want zo af en toe hebben we natte sneeuw. Samen met Marco mijn trouwe kammeraadskie zijn we van plan om vanmiddag eens flink te planken in de tijdelijke zandafgraving van Holten. Ik heb mijn schoonvader gevraagd mee te gaan om een fotoreportage te maken. Marco parkeert de 4 wiel drive boven op de zandbult en Frans zijn Volvo langs de openbare weg. Wij lachen natuurlijk want we hadden verwacht dat hij zo stom zou zijn om achter ons aan te rijden. Jammer hoor.... We laden beide auto's uit en maken ze gereed voor een flink stukje "dirt-tracking" Het autootje van Marco heeft in het begin wat problemen, maar na wat afstellingen gaat het een stuk beter. We hebben plezier voor tien en crossen er lustig op los. Frans schiet een groot aantal foto's en monteert ze als album die je,  als je op de grote foto klikt kunt zien.


Marder modelauto klik op de foto voor het album
Marder racing

 


Tractor Pulling Lochem 11 augustus 2007
In augustus ben ik met mijn schoonvader naar de Lochem/Barchem geweest, daar is jaarlijks een super evenement. De  NTTO was neergestreken in het achterhoekse plaatsje om op twee banen de sleepwagens van katoen te geven. Op baan 1 de specials en op baan 2 de rest van de deelnemers. Lochem is altijd een zogenaamde "avond pull" deze begint om 17:00 uur tot +/- middernacht. Het weer was goed en het publiek kwam in grote getalen op het spektakel af. De entree bedroeg ook dit jaar 18 euro. We hadden broodjes en limo meegenomen dus ons kon niets gebeuren. Het werd weer een super heet gevecht tussen de giganten. We genoten van de stemming, geur en waanzinnig veel paardenkrachten. Dit jaar was truck-pulling een primeur. De vrachtwagens deden dan ook niet onder voor de tractoren. ook het hamburgertje smaakte dit jaar weer voortreffelijk. Frans maakte nog een foto rapportage dus klik hier als je de reportage wilt bekijken. Meer foto kun je vinden op de webpagina van Tractorpulling Lochem



The Wispering Giant een van de beste trekkers
 

 

 


PROJECTEN

Special Painting by "REDNEX"

 "Cool Runnings" Kever project

SIMG0237.jpg (36631 bytes)  SIMG0240.jpg (35623 bytes)  SIMG0242.jpg (41428 bytes)  SIMG0244.jpg (46435 bytes)  SIMG0247.jpg (46154 bytes)    
Het prille begin september 2002
Img_2185.jpg (42224 bytes)  Img_2186.jpg (39910 bytes)
Naar de spuiter oktober 2003

Img_2184.jpg (50667 bytes)
Terug van de spuiter oktober 2003

2002
Mijn naam is Jan Tjeerdsma, ik ben in 2002 begonnen met het opbouwen van een custom VWkever. Het casco heb ik kunnen aanschaffen via een collega die bij Rouweler beton werkt in Enter. Als het goed is zitten alle onderdelen erbij zodat ik straks niet veel ellende krijg bij het afbouwen. De carrosserie moet nog wel een stevig beurt hebben maar dan is hij weer zo goed als nieuw en kunnen we met het spuitwerk en de afbouw beginnen. De 1800 cc VW-Golf motor loopt en maakt geen vreemde geluiden dus daar zal de afbouw niet aan liggen.
2003
Het begint er al op te lijken, ik ben nu bezig de bedrading te installeren, de spuiter heeft er zijn uiterste best op gedaan, Ik ben uiterst tevreden over het resultaat. Maar er zit nog wel een tijdje werk aan voor ik er mee kan rijden De kever staat nu inmiddels in een loods in Bathmen zodat Jan er wat makkelijker aan kan sleutelen. De bedrading begint vormen aan te nemen en het spuitwerk is nu klaar. De motor is opgebouwd dus al met al wordt het langzaam een auto.


Het eindresultaat van het keverproject "Cool runnings" 25-09-2004

He, die Frans...de kever is bijna klaar riep Jan zou jij wat foto's op de website willen plaatsen vroeg Jan. Natuurlijk wil ik dat m'n jongen. Wij naar Bathmen waar de kever staat glimmen en Frans maar fotograferen. Jan heeft in zijn vakantie bergen verzet om zijn keverproject "cool runnings" te voltooien. Nou het eindresultaat mag er naar zijn. Allen het schuifdak moet nog worden geplaatst en dan hij is zo goed als af.

     

 

Helaas waren er wat problemen met de Golf motor, ik kon de koeling niet goed krijgen. Nu  heb ik hem daarom vervangen door een normale 1300 VW motor, Na een grondige onderhoudsbeurt een stuk betrouwbaarder. Bijv. de acceleratiesproeier zat verstopt dus carburateur eraf gesloopt en volledig uit elkaar gehaald. Wat een rommel zat er in zeg. Ik wilde wel geloven dat hij niet meer stationair wilde draaien. De bedrading was ook nog even een zoekplaatje maar ook dat is voor elkaar. De APK keuring is na wat probleempjes gelukkig achter de rug dus ik kan met een gerust hart sturen. Natuurlijk blijf je altijd knutselen aan zo'n auto. Maar ik heb er veel schik van.

Het is nu 2008 en inmiddels rij ik alweer een aantal jaren met de kever en ik moet zeggen het bevalt me nog altijd prima. Met de APK keuringen heeft hij altijd wel wat. Maar daar is het een hobby voor. De kever van Rolien loopt ook nog altijd als een spoortrein. We zijn er zelfs met de vouwwagen mee op vakantie geweest. Helaas ging er een fuseekogel kapot maar die was in no time en een beetje hulp weer gerepareerd.

Het eindresultaat eind 2004


   Het VW-kever project voor de low-rider   

Zo het ene project is klaar, dan kunnen we aan de volgende beginnen. Via een website kon ik een Kever kopen in Amsterdam. De kever had 2 jaar in een garagebox gestaan. Mijn schoonvader eens gevraagd of mee wilde om te kijken. De vraagprijs was 150 euro dus daar kan ik me geen bult aan vallen. De garagebox ging open en daar stond hij/zij met platte bandjes en een lege accu. Ik vroeg aan de eigenaar wanneer hij voor het laatst gelopen had. mmmmmm ik denk zo'n 2 jaar geleden. Met veel moeite en pijn werd de kever uit zijn "slaapverblijf" geduwd. De Volvo 460glt van mijn schoonvader er vlak naast en de startkabels aangesloten. De lampjes gingen branden toen het sleuteltje werd omgedraaid. De startmotor draaide rond, maar er kwam geen leven in. Wacht maar even Jan zei mijn schoonvader, geef hem even een beetje tijd. Een tweede poging werd gewaagd. Een grote rookwolk en....... hij/zij liep. En gelijk netjes op 4 cilinders. Dit is met recht een kever riep Frans enthousiast. We bekeken de auto verder. Helaas waren de remmen defect, dus een reparatie was zeker nodig. Hier en daar had "de tand des tijds" aan de carrosserie geknaagd, maar niet dat je kon zeggen de carrosserie is helemaal doorgerot (wat naderhand niet helemaal de juiste conclusie bleek te zijn) . Mij schoonvader kan zien dat ik er zin in had. Volgens mij kon hij het zien aan het puntje van mijn neus. We  maakte een afspraak wanneer we de rode Baron op konden halen. De week erna werd een autoambulance geregeld in Almelo en we reden met z'n tweeën naar Amsterdam. De kever werd op de aanhanger gesjord ondanks het slechte weer was de stemming uistekend. We brachten de kever naar Bathmen waar we hem van de autoambulance lieten lopen. De kever werd nog even gestart zodat hij warm kon draaien. Helaas bleef de accu in alle talen zwijgen. Die was overleden.... helaas. Maar de startkabels brachten wederom uitkomst. 2 minuten later snorde het motortje weer dat het lust was.

Auteur:
Jan Tjeerdsma

Bathmen 19-03-2005:

Het is zover. Jan is begonnen met de restauratie van Rolien haar VW-Kever. De auto staat nu op bokken in de loods zodat het echte (las)werk kan beginnen. De tand des tijds heeft bij nader inzicht toch wel geknaagd aan de carrosserie Jan. Maar het laswerk valt te overzien. De ramen waren grotendeels verwijdert omdat er toch wel wat roest onder de rubbers begint te ontstaan. Helaas zijn de onderkanten van de deuren niet meer wat het had moeten zijn, dus daar worden overzetstukken op gelast. De dorpels moeten ook worden vernieuwd, daar zit nog een hoop werk in. Jan heeft er plezier in dat kun je aan alles merken. Met de vraag wanneer wil je hem nu op de weg hebben antwoordt Jan ik denk na de zomer vakantie. Motor en versnellingbak zijn 100% dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken. Het interieur heeft straks een vrouwenhand nodig dus dat is Rolien haar pakkie an. De remmen moeten nagekeken worden en de hoofdremcilinder moet worden gereviseerd. Spuit je hem zelf vraag ik Jan. Natuurlijk zegt hij en wel weer in de zelfde rode kleurtje. Een paar mooie velgen eronder en klaar is Kees. Ik hoop dat hij net zo mooi wordt als je eigen kever jongen zeg ik. Zeker weten zegt Jan.

Auteur en foto's
Opa Frans

       

 


Bathmen 15-07-2007:                                                         THE LOW-RIDER
 


Mijn nieuwste project

Zoals jullie weten heb ik een paar jaar geleden een kever gekocht die ik eiegenlijk voor mijn vrouw had bedoeld en op wilde knappen. Helaas bleek het chassis zo verrot dat ik er niets meer mee kon beginnen. Inmiddels heb ik voor Rolien een andere kever gekocht waar ze vreselijk gek mee is. Daardoor bleef het beestje netjes in de schuur staan en deed ik er eigenlijk niets meer mee. Via, via ben ik uiteindelijk aan een ander gaaf onderstel weten te komen en heb ik als eerste het hele technische gedeelte nagekeken en waar nodig onderdelen vervangen. Er zijn bijv. nieuwe kokerbalken gemonteerd en remleidingen vervangen. Mijn idee was om er een lowrider van te maken dus moest het dak een aantal centimeters zakken. Helaas komt heel wat bij kijken om de carrosserie weer passen te krijgen. Ik heb me met dit project een hele hoop laswerk, plaatwerk en paswerk op de hals gehaald, maar aldoende leert men en ik zou geen Rednex heten als ik dit project niet tot een goed einde zou brengen.

Word vervolgd.....


Even een paar fragmentjes



PASSIE... 2003
Jan zijn andere passie is miniatuur afstandbestuurbare auto's, daar heeft er al wat van versleten. Maaaaarrrrrrrr hij repareert ze zelf. Zodat de kosten binnen de perken blijven. Hij liet me even zien wat hij nu weer in elkaar gezet had. 'Het lijkt net een echte rallyauto van Peugeot Jan' zeg ik. Toch, je kan zeggen wat je wil, gaat er niets boven een benzinemotor. Wat een power zit er in. Ik hoop voor je dat hij lang heel mag blijven zeg ik.
 

   

MARDER MODELAUTO 1:6 maart 2008
Het is nu 2008 en de kleine auto's zijn verruild voor het serieuze werk. Het is is een koude dag in maart en wel tweede paasdag. In de krant stond dat het in 44 jaar niet zo koud was geweest tijdens de Pasen. Dat klopt wel want zo af en toe hebben we natte sneeuw. Samen met Marco mijn trouwe kammeraadskie zijn we van plan om vanmiddag eens flink te planken in de tijdelijke zandafgraving van Holten. Ik heb mijn schoonvader gevraagd mee te gaan om een fotoreportage te maken. Marco parkeert de 4 wiel drive boven op de zandbult en Frans zijn Volvo langs de openbare weg. Wij lachen natuurlijk want we hadden verwacht dat hij zo stom zou zijn om achter ons aan te rijden. Jammer hoor.... We laden beide auto's uit en maken ze gereed voor een flink stukje "dirt-tracking" Het autootje van Marco heeft in het begin wat problemen, maar na wat afstellingen gaat het een stuk beter. We hebben plezier voor tien en crossen er lustig op los. Frans schiet een groot aantal foto's en monteert ze als album die je,  als je op de grote foto klikt kunt zien.


Marder modelauto klik op de foto voor het album
Marder racing


Keverfestival Budel juni 2008

Op 14-15 en 16 juni 2008 werd het 25e kever festival georganiseerd in Budel. Een uitgelezen kans om met de kever naar het mooie Brabantse dorp te rijden. Jan zijn auto staat voor de keuring en is helaas op een paar kleine puntjes afgewezen voor een nieuw formuliertje van goedkeuring. Tevens heeft hij de avond voordat we naar Budel gaan de koppelingskabel aan gort getrapt. Dus zit er niets anders op om met de Kever van Rolien naar Budel te rijden. Marco, de maat van Jan is ook van de partij en zo gaan we met z'n vieren in de "zieklepper" richting Budel. Het weer ziet er goed uit en de stemming zit erin. Ook al is het achterin een beetje krap, Marco klaagt niet en ondergaat zijn marteling met een scheef getrokken bekkie. Opa mag voorin zitten maar doordat de verwarming niet helemaal uit kan wordt het langzaam erg warm in het vooronder. De luchtgekoelde motor geeft toch nog behoorlijk wat hitte af. Om een uur of elf komen we aan op het festivalterrein. Ondanks de drukte zijn we vrij vlot bij de kassa en rekenen € 8.50 p/p af, wat ik persoonlijk een heel mooie prijs vind. We krijgen een plaatsje aangewezen en gaan daarna het terrein op om de internationale kraampje te bekijken. Jan koopt een nieuwe koppelingskabel en wat leuke dingetjes voor de kever. Om een uur of een begint de hemel te betrekken en een onweersbui kondigt zich met veel flitsen en herrie aan. We vluchten voor de regen onder een net aangeschafte paraplu en het afdak van een van de kraampjes. Na een tijdje zo gestaan te hebben, vinden we het toch raadzamer om naar de auto te gaan en daar te wachten tot de regenbui over is. Frans belt even naar Cisca en Michel want de buggy moet ook ergens op het terrein staan. Ciska is bij de auto maar Michel is nergens te vinden.  Als het eenmaal droog is besluiten we om eerst even bij de buggy te gaan kijken. Helaas treffen we niemand aan en Frans neemt een paar foto's. Het verhaal van de Ruska buggy kunnen jullie elders op deze site vinden. Heel langzaam begint het weer te regenen en het terrein wordt een grote modderpoel. Om drie uur besluiten we om naar huis te gaan. Ondanks het slechte weer hebben toch plezier gehad en hebben ook dit keer weer een hoop gezien. Na een beetje slalommen kunnen we het inmiddels verzopen terrein af. 1 mazzel er wel. De organisatie had overal rijplaten neergelegd dus konden de bezoekers ongeschonden het terrein verlaten. Menig kevertje zal wel een wasbeurt nodig hebben na dit bezoek aan Budel.  Volgende keer beter zullen we maar denken.


Klik op de foto om het album te bekijken.


AIRBRUSH "REDNEX"


Al langere tijd doet Jan aan special painting, airbrush of wel paintbrushing. Inmiddels heeft hij een groot aantal opdrachten gehad en heeft  daardoor een hoop bijgeleerd. Zijn creaties zijn top en veel truckers laten daarom ook door Jan hun Truck verfraaien. Dus als jullie een opdracht voor hem hebben. Mail dan even, we maken het graag voor jullie in orde.  Hieronder een aantal van zijn opdrachten.

Een van mijn  eerste opdrachten in 2002

 

Toch wel vooruitgang geboekt

 

To be continued.........

Klik op de foto's om ze te vergroten !


Links